Baby Blues

Okee, je baby is er, maar waar ben jij? De eerste week heb je je laten pamperen door man, familie en kraamhulp, maar nu zijn er steeds minder mensen in huis. Op zich helemaal niks mis mee, want je was echt toe aan iets meer privacy. Maar er komt nu plotseling wel erg veel op jouw schouders neer. Slaapgebrek, borstvoeding die net goed op gang komt, schommelende hormonen, en nog steeds dat kraambezoek wat ook goed ontvangen moet worden. Soms weet je even niet meer hoe je het allemaal moet regelen.

En wat valt er dan ook nog op de mat? Een uitnodiging van het consultatiebureau, met daarin de wens om je met een schoon en pas gevoed kind op een specifiek tijdstip te melden. Ja, hoe dan?!!! Alsof jij ook maar enige zeggenschap hebt over de poep- en voedingstijden van je baby!

Nou, die ontspanning die je in de laatste weken van je zwangerschap voelde, is nu ver te zoeken.

Buiten je to do lijst om, moet je ook nog eens zien te wennen aan dit nieuwe leven. Je wereld is plotseling wel erg klein geworden. Je wordt op onverwachte momenten overvallen door een droefheid waarvan je niet weet waar het vandaan komt. Je voelt je intens moe, en hebt geen idee hoe je de boel bij elkaar moet houden.

Dat is normaal. Het hoort erbij. Voor een groot deel zijn het je hormonen, die weer een balans proberen te vinden in jouw lichaam. En dat bevallen was ook echt niet niks! Je lichaam heeft echt weer een poos de tijd nodig om te herstellen!

Ook hier weer leggen we onszelf abnormaal hoge standaarden op. Het huishouden moet in orde, eten gekookt, bezoek ontvangen. En o ja, je vindt dat je er zelf ook nog enigszins fris en fruitig bij moet lopen.

Lieverd, kijk eens even terug naar de krachttoer die je hebt geleverd. Zie wat een bizarre shift heeft plaatsgevonden in je leven. Neem alsjeblieft de tijd om daaraan te wennen! Dat is echt normaal!

Natuurlijk heb ik ook nu weer wat tips voor je op een rijtje gezet. Die overigens iets minder gericht zijn op bewegen, maar vooral op ontspanning en het gevoel gepamperd te worden.

Mijn Top Tips

Doe het samen!

Vooropgesteld, jullie zijn beiden dolblij met je kind. En toch kun je het gevoel hebben dat jij jullie kind veel beter aanvoelt dan hij; jij hebt het tenslotte negen maanden gedragen. En vaak is dat ook zo. Des te belangrijker dat hij ook snel een band opbouwt met jullie kind! Laat je partner ook direct leren zorgdragen voor je kind. Mocht je borstvoeding geven, laat hem dan wat meer luiers verschonen, baden of naar bed brengen. En anders kan hij ook gewoon de fles geven. En ja, wellicht ben jij er wat handiger in. Maar als hij het nooit doet, leert hij het ook niet.

Accepteer hulp

Echt leuk hoor, al die rompertjes, die knuffels en die bloemen (waar je geen vazen meer voor hebt…), maar waar heb jij nou echt behoefte aan? Yes! Vraag je bezoek gewoon om in plaats van een cadeautje een ovenschotel of hartige taart mee te nemen. Dát helpt jou echt uit de brand!

Vaak bieden mensen hun hulp al aan. En is onze eerste reactie vaak om die hulp uit beleefdheid af te slaan. Why??? Waarom doen we dat in vredesnaam! Neem alle hulp die je kunt krijgen aan! Over het algemeen bieden mensen alleen dat aan wat ze daadwerkelijk kunnen missen. Dus wil die buurvrouw boodschappen voor je doen? Dan meent ze dat ook werkelijk. Neem het aan! Wil je vriendin de was opvouwen? Go for it! Wel even accepteren dat anderen de zaken net iets anders aanpakken dan dat jij het zou doen. Wen er maar aan. Weg met die valse bescheidenheid!

Verwen jezelf

Eet wat je lekker vindt, slaap wanneer jij dat wilt én wanneer het in je schema past. Maar pak ook even dat ontspannen uurtje met kaarsen en een lekker luchtje in bad. Boek een massage aan huis. Man en kind kunnen het echt wel even zonder jou af. Ze hebben veel meer aan je als je ontspannen en enigszins uitgerust bent.

Yoga does it all…

Kon niet missen. Ook hiervoor heb ik een paar simpele, maar zeer doeltreffende yogahoudingen voor je. In deze periode zijn de minder ingewikkelde houdingen die je lang vast kunt houden ideaal. Op een rustig moment kun je al deze oefeningen doen terwijl je je kind vasthoudt of voor je neer legt.

Kijk de eerste zes weken wel even uit met het gebruik van je buikspieren. Houd het kort en ontspannen.

Forward bend: zittend en in wat voor vorm dan ook. Kalmeert je zenuwstelsel. Childs pose is ook heerlijk.

Knuffelende strekoefening: Ga op je rug liggen met je baby op je borst. Omarm je kind. Adem diep in en voel de adem in je rug. Adem uit en druk je wervelkolom zachtjes op de grond. Herhaal een keer of 4.

Draai op je stoel: Ga op een stoel zitten en houd je rug recht. Het is belangrijk dat je knieën op heuphoogte zijn, dus gebruik eventueel een steuntje onder je voeten om wat hoger te komen. Draai op een uitademing langzaam naar rechts. Adem rustig door, en kom met iedere uitademing iets dieper in je twist. Kom op een inademing terug naar het midden. Herhaal aan de linkerkant.

Trek op tijd aan de bel

Mocht je nu het gevoel hebben dat je kraamtranen te lang duren, voel je je continue slecht en heb je het gevoel niet voor je kind te kunnen zorgen, schroom dan niet om je gevoelens met je huisarts, kraamhulp, verloskundige of andere professional te bespreken.

Weet je nog, die zuurstofmaskers in het vliegtuig die je eerst zelf voor moet doen voordat je een ander mag helpen? Datzelfde principe geldt hier ook. Als jij goed voor jezelf zorgt, dan heeft jouw kind echt het meeste aan je!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *