De naakte waarheid - een recensie

Menstruatie noemt ze een zieke grap van de natuur. Gemeen en vervelend. En over zwangerschap zegt ze: ‘Hoezo lijkt het een goed idee om een babyhoofd door een gat te duwen waar normaal gezien enkel een vinger of twee inpast. (…) Mannen leveren 15 minuten fysieke arbeid, terwijl vrouwen negen maanden lang allerlei kwaaltjes, lichamelijke ongemakken, tot zelfs helse pijnen moeten overwinnen.’

Geen idee wat voor beeld jij bij deze vrouw krijgt, maar ik kon het absoluut niet rijmen met het beeld wat ik de hoofdstukken ervoor van haar had gekregen.

Ik zit in de auto en luister naar ‘De naakte waarheid’ van Jozefien Daelemans. Jozefien is oprichter van het  Belgische Charlie Magazine, een uitdagend en taboeloos online magazine met een vrouwelijke blik op de wereld.

Jozefien heeft het in haar boek over wat mij betreft nog steeds enorm relevante onderwerpen, zoals fatshaming, sletvrees, lichaamsbeharing en het feit dat we het voor wat betreft het voeden van onze baby’s nooit goed genoeg lijken te doen. Het vrouwenlichaam is in zekere zin nog steeds publiek bezit, en Jozefien geeft een inkijkje in hoe we dit in historisch perspectief kunnen plaatsen. So far, so good.

Ik kan me vinden in haar visie, en vind haar geluid verfrissend. Totdat ze bij de vagina uitkomt. Dan doet ze plotseling uitspraken als hierboven. Ik ben in shock. Kan het echt niet plaatsen. Waarom zou iemand die zo genuanceerd alle kanten van haar onderwerp belicht, iemand die pleit voor acceptatie voor ons lichaam zoals het is, hier zo ontzettend ongenuanceerd en in mijn ogen zelfs bot en onwetenschappelijk over schrijven? Want nee, een babyhoofd past niet door een gat waar slechts een vinger of twee in past. (Naast het feit dat er ook buiten de bevalling onder de juiste omstandigheden best meer dan twee vingers in passen, maar dat is even geen onderwerp voor hier), een bevalling is niet normaal, de anatomie en fysiologie van de vrouw veranderen drastisch tijdens de bevalling, en onder die natuurlijke omstandigheden past die baby er echt wel doorheen.

Wat een onzin. En wat staat dit stuk in schril contrast tot de rest van haar boek. Het gaat totaal voorbij aan de creatieve cyclus van de vrouw die samenvalt met haar hormonale en dus menstruele cyclus. Aan de kracht die we kunnen ontlenen aan het dragen en baren van een kind. Wat schrijnend dat ze de kans laat liggen om vrouwen ook op het gebied van hun voortplanting die empowerment te gunnen!

Ik stel voor dat er een herdruk komt van dit boek. Ten eerste omdat het echt de moeite waard is. Maar zeker ook omdat het Jozefien de kans geeft om haar visie (die mijns inziens vooral door persoonlijke ervaring gekleurd is, en voorbijgaat aan allerlei onderzoek op dit gebied) opnieuw te onderzoeken. Mocht ze daar nog bronnen voor nodig hebben, dan bied ik mij bij deze aan. En met mij denk ik vele andere vrouwen.

Conclusie: Lees dit boek. Maar vervang het hoofdstuk over de vagina door ‘Vagina’ van Virginia Wolf. Dat is pas empowerment.

De naakte waarheid. Body bullshit ont(k)leed. Jozefien Daelemans
Horizon, 2019, EAN 9789492159519