Help! Ik kan niet slapen

Gelukkig heb ik er zelf niet zo’n last van gehad, van slapeloosheid. Nou ja, de nadruk op ‘last’ dan, want eigenlijk sliep ik vaak weinig. Maar ik gaf me eraan over en sliep overdag een uurtje wanneer dat kon en nodig was.

Logisch dat je slechter slaapt

Waarom slapen we eigenlijk zo slecht tijdens onze zwangerschap? Hier spelen hormonale veranderingen waarschijnlijk een rol, maar zeker weten doen we dat niet. En is het niet meer dan logisch dat je slecht slaapt als je je zorgen maakt of het wel goed gaat met je kind, als je je druk maakt om de bevalling, als je neus verstopt zit, je vier keer per nacht moet plassen en je last hebt van brandend maagzuur? En helaas is de nacht ook vaak die tijd dat je kind zin heeft om eens lekker veel te bewegen… 

Tijd om in actie te komen!

Er zijn zoveel trucjes om beter te gaan slapen, en wat voor de een werkt, heeft zero effect op de ander. Lees onderstaande tips eens door, en ga het eerst aan de slag met wat jou het meest raakt. Waar voel jij je goed bij? Let op: dit kan iets heel anders zijn dan dat waarvan je verwacht dat het gaat werken! We hebben met onze ratio vaak zulke uitgesproken meningen over zaken. Omdat we ergens een artikel van een vooraanstaand wetenschapper hebben gelezen, of omdat het een onderwerp was bij DWDD. Maar dat zegt echt helemaal niets! Kies met je hart, en je zult zien dat je eerder vindt wat bij je past.

Mijn toptips

Voetenbad
Neem vlak voordat je gaat slapen een voetenbad met lekker warm water en eventueel wat ontspannende etherische olie zoals lavendal, kamille of roos. Sowieso is aandacht voor je voeten geen slecht idee tijdens je zwangerschap! Er komt tenslotte fors meer gewicht op te staan. Masseer na het voetenbad zelf je voeten of laat je partner dit doen. Overdag wat vaker blootsvoets lopen werk ook ontspannend, omdat door het nauwere contact met de ondergrond je voeten constant worden gemasseerd.

Meditatie
Mediteer voor het slapengaan. Of sta op als je niet kunt slapen en ga zitten om te mediteren. Mediteren in bed is vaak lastig. Je bed associeer je met slapen, dus word je tijdens je meditatie steeds weer geconfronteerd met het feit dat je juist níet kunt slapen. En dat verhoogt je stressniveau weer… 

Op mijn website staat een prachtige geleide meditatie die je kan helpen om ontspanning te vinden. Je hoeft hem niet vlak voor het slapengaan te doen. Als je hem een aantal keer op de dag hebt gedaan, dan zul je merken dat je de diepe staat van ontspanning ook kunt bereiken door er alleen maar aan te denken. Zo slaap je sneller in.

Ademhaling
Een fantastische ademhalingsoefening om sneller in te slapen is de 4-7-8-methode. 

  • Plaats het puntje van je tong tegen de achterkant van je boventanden, en houd hem daar gedurende de oefening.
  • Adem 4 tellen in door je neus en houd je mond gesloten
  • Houd je adem 7 tellen vast
  • Adem 8 tellen uit door je mond en maak daarbij een sssshhhh-geluid.

Tel in een constant en voor jou comfortabel ritme. Deze manier van ademhalen bereidt je lichaam voor op de slaap, door je manier van ademhalen tijdens je slaap te imiteren. Er zijn wetenschappers die claimen dat je met deze methode binnen een minuut in slaap valt. Nu slaap ik zelf vaak zonder deze ademhaling al binnen een minuut, dus ik ben niet de aangewezen persoon om de proef op de som te nemen. Ik vind de ademhaling wel heel ontspannend, en doe hem dus op andere momenten wanneer ik mezelf tot rust wil brengen.

Yoga
Voor elke klacht is er wel een mooie yogahouding te vinden. Bij slapeloosheid helpen de volgende houdingen goed. Mocht je nou niet weten hoe je de houdingen het beste uitvoert, dan moet je je vriend Google maar even inzetten!

  • Legs up the wall
  • Lying butterfly
  • Child’s pose

Yoga Nidra
Een bijzondere tak van yoga is de yoga nidra. Tijdens yoga nidra lig je onder een lekker warme deken en ontspan je volledig. Je ondergaat een geleide meditatie, waarbij het nadrukkelijk niet de bedoeling is om in slaap te vallen. Voordat je begint zet je voor jezelf een intentie. Doordat je gedachten tot rust komen tijdens de oefening, is het makkelijker om de intentie echt tot jezelf door te laten dringen en waarheid te laten worden.

Probeer het maar eens met deze mooie nidra van House of Deep Relax:

https://www.youtube.com/watch?v=6GYbf4bwfTs

Thaise yogamassage
Thaise yogamassage helpt veel zwangerschapsklachten te verlichten, waardoor je automatisch beter slaapt. Een Thaise massage schept letterlijk meer ruimte in je lichaam. Een voordeel hiervan is dat alle lichaamsdelen weer de ruimte hebben om plek in te nemen en dat fysiologisch gezien alles weer kan stromen. Tijdens je zwangerschap heb je deze extra ruimte zeker nodig! Je zult merken dat er na een massage minder druk staat op je maag, je longen en je blaas. Gewoonweg omdat er meer ruimte is gekomen voor je baby! 

En wanneer jouw probleem juist is dat je ’s nachts ligt te piekeren, dan helpt Thaise yogamassage je om tot rust te komen, je lijf te ontstressen en rustgevende hormonen aan te maken. Om weer helemaal tot jezelf te komen, in je lijf te landen en je te leren overgeven. En laat dat laatste nou een van die thema’s van zwangerschap, bevalling en kraambed zijn! Fijn om daarmee te blijven oefenen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *