Mijn 8 tips op Kiind.nl

De begeleiding die ik bied aan zwangere vrouwen is zo’n beetje in zijn geheel gewijd aan het weer leren luisteren naar je lichaam. Om in alle onrust van het dagelijks leven, toch steeds vaker terug te keren naar jezelf. Naar je lijf. Want dat lijf speelt tijdens je bevalling de hoofdrol.

 

Lezen: 8 tips om naar je lichaam te luisteren in je zwangerschap

 

Ons hoofd regeert

Het is tekenend voor onze maatschappij: we leren van jongs af aan dat ons denken belangrijker is dan ons voelen. We worden ontmoedigt om naar ons lichaam te luisteren, en handelen op wilskracht. Daar zijn we nog trots op ook: ‘Wauw! Ondanks die griep heb ik toch maar mooi dat belangrijke project afgemaakt!’ 

Een voorbeeld: Iedere maand weer worden we ongesteld, en iedere maand weer doen we -op die chocoladebinge na- weer alsof er niets aan de hand is. Alsof ons energieniveau geen dieptepunt bereikt. Over onze moodswings doen we hoogstens een beetje lacherig. We negeren stelselmatig alle signalen die ons lichaam ons geeft om rust te nemen, naar binnen te keren en naar de stem in onszelf te luisteren.

Dan word je zwanger en ga je ook door alsof er -bijna- niets aan de hand is. Je bent toch gebouwd om te baren? Je bent toch niet ziek?

Je volgt een zwangerschapscursus en leert hoe belangrijk het is om naar je lijf te luisteren tijdens je bevalling. Dat advies neem je ter harte. Maar als het dan eenmaal zo ver is, dan heb je eigenlijk geen idee wat dat dan is, luisteren naar je lichaam.

Hoe kan het ook anders? Waarom zou je iets wat je ons hele leven hebben afgeleerd, plotseling wel kunnen? Wat heb je jezelf in hemelsnaam wijsgemaakt!

 

Luister naar je lijf en pak de regie terug

Het kost tijd om de signalen van je lichaam weer te kunnen interpreteren. Toewijding, introspectie en voortdurende oefening. Dat is niet makkelijk. Wel bevredigend. Die tijdsinspanning verdien je met gemak terug in de vorm van een soepelere bevalling en een groter gevoel van regie tijdens die bevalling. Daardoor ga je ook je kraamperiode met meer ontspanning in. Meer kun je je toch niet wensen voor jezelf en je kind?

Wil jij dit ook? Ik sprak over de noodzaak van contact maken met je lijf met schrijver Drees Koren. Zij verpakte mijn 8 tips om zelf aan de slag te gaan in een prachtig artikel voor Kiind Magazine. Via onderstaande link lees je het hele stuk.

8 TIPS OM NAAR JE LICHAAM TE LUISTEREN IN JE ZWANGERSCHAP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *