Wat te doen met stress?

Ik heb lang getwijfeld of ik jullie moet schrijven. Ik zat in dubio, want: ik ben wars van alle waarschuwingen die je als zwangere overal leest. Lezen over welke slaaphouding slecht is tijdens je zwangerschap maakt dat je je zorgen gaat maken als je een keer wakker wordt in de ‘verkeerde’ houding. Toch? Ik ben ervan overtuigd dat de spanning die dit oplevert meer kwaad doet dan die slaaphouding zelf. In mijn berichten wil ik dus voorkomen dat ik stress oproep, maar het lezen over hoe slecht stress is, levert ontegenzeggelijk stress op. Want niemand gaat stressvrij door het leven. Zeker een zwangere vrouw niet.

Toch doe ik het. Met het volgende als relativering: Stressvrij leven kan niet. En stel je eens voor dat dat met veel moeite wel zou lukken, bijvoorbeeld doordat je totaal geïsoleerd op een fantastische plek, met alleen geliefden om je heen, in totale harmonie met hen je zwangerschap zou kunnen beleven. Geen geldzorgen, geen aankomende verhuizing, geen spanning van je werk, geen slecht nieuws. Alleen maar mooi weer, tijd voor jezelf, liefde, aandacht, het heerlijkste en gezondste eten. Prachtig toch, dit paradijs? Maar eeuwig kan het niet duren. Uiteindelijk ga je na je bevalling toch weer de normale wereld in. Zelf zou je even tijd nodig hebben om weer te acclimatiseren. Maar wat denk je dat deze verandering met je kind doet? Was het in je baarmoeder voorbereid op een wereld vol harmonie, krijg je dit??? Want dat is precies wat er gebeurt. Je kindje groeit en krijgt al voor de geboorte van alles uit de omgeving mee. Leef je in een stressvolle omgeving en kun je dit niet blijvend veranderen? Laat je kindje daar dan alvast maar aan wennen!

Goed. Dat was de kanttekening. En nu ga ik ook geen preek geven over hoe slecht stress echt is. Voor jou én voor je kind. Voor iedereen. Om die wetenschap kunnen we niet meer heen.

Laten we dan maar kijken naar wat effectieve lichamelijke oefeningen om die stress de baas te kunnen. Zelfs hier kom ik weer in een dilemma. Want welke oefeningen noem ik hier? Ik ben van mening dat alle lichaamsbeweging waar geen prestatiedrang achter zit goed is tegen stress. Vooral als je het in de natuur doet. Maar ook een avondwandeling in de stad doet wonderen, hoor! Je stress de baas, is toch vooral een kwestie van vertrouwen op je gezonde verstand (en dat verstand vervolgens even in slaap te sussen).

Aan de volgende oefeningen had je wellicht zelf zo snel niet gedacht:

Ademhaling is de sleutel

Zonder adem geen leven. En toch ademen we vaak oppervlakkig en inefficiënt. Gelukkig is het ontzettend makkelijk om zo nu en dan even heel bewust adem te halen. Om stress te lijf te gaan, is het belangrijk om zo laag en langzaam mogelijk in je buik te ademen. Kijk maar eens of het je lukt om maar 6 tot 8 keer per minuut diep adem te halen. Lukt dit, dan houd je deze ademhaling een paar minuten aan.

Wat ook een snelle methode voor rust is, is het langer uitademen dan inademen. Zo kun je bijvoorbeeld je uitademing twee keer zo lang maken als je inademing. Vind een ritme wat voor jou werkt. Als je het gevoel hebt niet voldoende lucht te krijgen, dan moet je wat veranderen in je ritme.

Kijk ook nog maar eens terug naar mijn vorige blog: Help! Ik kan niet slapen! Daar besprak ik de 4-7-8-ademhaling. Dat is een gedetailleerde oefening in het verlengen van je uitademing ten opzichte van je inademing.

 

Periodieke ademhaling

Belangrijk weetje over ademhaling van je kindje in de eerste maanden na de geboorte: baby’s ademen van nature onregelmatig. Ze doen niet meer dan hoogstnoodzakelijk is en er zijn vaak lange pauzes tussen de in- en uitademing. Die pauze kan wel tot 15 seconden duren! Angstaanjagend als je als pasgeboren moeder boven de wieg staat hangt. Dan is het fijn om te weten dat dit is hoe de ademhaling van je kind werkt. Niets om je zorgen om te maken!

 

Yoga

Dat yoga helpt bij stress is overduidelijk. Zoek een fijne yogaschool (en dat hoeft echt niet persé zwangerschapsyoga te zijn) en ga aan de slag. Deze eenvoudige oefeningen kun je ook thuis goed doen:

  • Kindhouding
  • Neerwaardse hond
  • Vlinderhouding

 

Dat plezier maken stress tegengaat lijkt me duidelijk. Dus waarom niet gewoon een paar gekke yogahoudingen doen? En dan het liefst samen met je partner, vriendin of kind, want samen lachen werkt dubbel zo goed!

  • Probeer eens om de beurt een houding die je tot nu toe niet helemaal hebt kunnen doen. Balanshoudingen zijn daarvoor echt top. Lach om jezelf als je je evenwicht verliest! Hoe erg is het nou eenmaal als je geen handstand kunt maken of niet langer dan twee seconden in de boomhouding kunt staan???
  • Ontzettend grappig samen: Leeuw houding. Brul zo hard als je kunt, terwijl je deze houding met open ogen en tegenover elkaar uitvoert. Met slappe-lach-garantie.

 

Dansen

Knal aanstekelijke muziek uit je speakers en dans! (Dit werkt dan vaak weer beter als je helemaal alleen bent. Tenzij je je in gezelschap zo vrij voelt om zonder dat drankje op, om 9 uur in de ochtend helemaal uit je plaat te gaan).

Seks

Niets zo kalmerend als een orgasme, dus ga ervoor! Alleen of met z’n tweeën, het maakt allemaal niet uit. Adem, raak aan, geniet en laat je even helemaal verdwijnen in het moment…

Als je hem nu nog niet hebt, dan is dit het moment om mijn ultieme ontspanningsoefening aan te vragen!

Ja, ik wil die meditatie

Heb jij nog een geweldige tip? Deel hem dan met me!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *