Zóoo misselijk!

OMG, wat kan dat ontzettend irritant zijn!
Van die kwalen die je echt dwars zitten, en daar dan vervolgens nog met niemand over willen of kunnen praten!

Misselijkheid is daar een van. Niet snel nadat je hebt ontdekt dat je zwanger bent, kun je er last van krijgen, en als je pech hebt duurt het je hele zwangerschap lang. Gelukkig gebeurt dat laatste niet zo vaak.

We weten niet exact wat je misselijkheid veroorzaakt. Er wordt wel gedacht dat er een link is tussen hCG en misselijkheid, omdat beiden in dezelfde weken pieken. hCG zorgt voor een goede innesteling van het embryo, wat de reden zou kunnen zijn dat vrouwen die misselijk zijn een minder hoge kans op een miskraam hebben. Goed nieuws eigenlijk, die misselijkheid. Een mooie gedachte om je aan vast te houden de volgende keer dat je je niet goed voelt.

Veel tips ken je waarschijnlijk al; die ga ik niet nog een keer herhalen. Maar wie weet heb je hier nog wat aan:

 

Drukpunt

Het acupunctuurpunt P6 schijnt goed te helpen. Ook bij andere vormen van
 misselijkheid trouwens.

Dit punt ligt drie vingers boven je pols, op de binnenkant van je onderarm, precies tussen twee pezen in. Je kunt de exacte locatie makkelijk vinden door eerst je duim overdwars over deze lijn te leggen en druk uit te oefenen. Je voelt dan vanzelf welke punt het gevoeligst is, en dan kun je met het bovenste vingerkootje van je duim gerichter 5 tot 15 seconden druk uitoefenen. Herhaal 2 of 3 keer.

Of leg twee vingers op elkaar op je navel en oefen druk uit. Houd de druk een minuut vast voordat je weer voorzichtig loslaat.

 

Yoga

Als je vaak misselijk bent, dan is het heel waarschijnlijk dat je stijfheid in je onderrug gaat ervaren. Als je dat niet oplost, kunnen er rugklachten ontstaan. Onder andere daarvoor zou je de volgende oefeningen kunnen doen:

  • Twist (op de grond of op een stoel). Luister goed naar je lichaam en voel tot hoe ver je nog comfortabel in de twist komt.
  • Vooroverbuiging (met benen bij elkaar of benen wijd, wat voor jou het meest comfortabel voelt)

 

Om je hele stofwisselingssysteem een boost te geven, maak je meer ruimte in je lichaam door bijvoorbeeld deze houding:

  • Driehoekshouding (evt. met stoel)

 

Thaise yogamassage

Met Thaise yogamassage maakt gebruik van de combinatie van yogahoudingen en accupressuur. Op die manier worden misselijkheidsklachten verminderd.

 

Succes! En laat je nog even weten wat voor jou werkt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *