Je houdt jezelf voor de gek

Je houdt jezelf voor de gek

Of, zoals mijn teacher Michaela Boehm het zo treffend verwoordde deze week: STOP always trying to mess with your body and your mind! De bewegingslessen die ik geef zijn bedrieglijk simpel. En toch zijn ze lang niet altijd even makkelijk. Omdat we altijd wel iets vinden om controle over uit te oefenen. Ooit, op de allereerste dag en in de allereerste oefening van mijn NLP Practitioner training vroeg de trainer ons om even stil te staan bij ons lijf, en hoe we ons voelden. Na een paar minuten vroeg ze ons om onze ervaringen te delen. Toen ik trots vertelde…

Of, zoals mijn teacher Michaela Boehm het zo treffend verwoordde deze week: STOP always trying to mess with your body and your mind!

De bewegingslessen die ik geef zijn bedrieglijk simpel. En toch zijn ze lang niet altijd even makkelijk. Omdat we altijd wel iets vinden om controle over uit te oefenen.

Ooit, op de allereerste dag en in de allereerste oefening van mijn NLP Practitioner training vroeg de trainer ons om even stil te staan bij ons lijf, en hoe we ons voelden. Na een paar minuten vroeg ze ons om onze ervaringen te delen. Toen ik trots vertelde dat ik het zo tof vond dat ik door de vele yogabeoefening zo snel tot een diepe en ontspannen buikademhaling kon komen, was haar reactie alleen maar: ‘Dat was niet de opdracht’.

OEFFF. Die zat.

En toch duurde het nog een jaar of twee voordat ik echt tot de kern van deze opmerking door kon dringen. En in die jaren hield ik mezelf voor dat ik echt heel goed was in rustig en diep ademen. De hele dag door. Maar dat was helemaal niet waar! Waar ik wel heel goed in was, is zodra ik aan ademhaling dacht, mezelf die diepe en rustige ademhaling opleggen. En dat ging dus zo automatisch dat ik echt niet door had, dat ik een groot deel van de dag veel oppervlakkiger ademde.

IS DAT ERG DAN? Ja, dat is erg. Want op deze manier had ik geen idee welke invloed de buitenwereld op mij had! Een van de indicatoren die mij hadden kunnen wijzen op zowel positieve als negatieve spanning, zette ik op deze manier heel effectief buiten spel. Zodra er ergens spanning aan te pas kwam, ademde ik die weg voordat ik het bewust kon registreren. Ik ging tamelijk onbewogen door het leven, en dat is precies zo saai als het klinkt… Met Non-Linear Movement verleggen we de aandacht van dat wat we zouden willen, naar dat wat is. Wat een verademing…

loes mandern
hoi, ik ben loes

"Thaise massage vormde de start van het avontuur wat me vanuit mijn hoofd naar mijn lijf bracht, en als resultaat daarvan ervaar ik meer levenslust dan ooit tevoren."

Andere blog artikelen

boek een massage

Nieuwsbrief ontvangen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
 dsc1446 01

Weg met zwangerschaps­klachten

Voor mij markeerden de lessen in Thaise zwangerschapsmassage van Noam Tyroler het beginpunt van mijn huidige werk met zwangere vrouwen en hun partners. Mijn eigen fascinatie gaat vooral over de transformatiekracht die zwangerschap in zich draagt. Over de kansen die het biedt voor de zwangere vrouw om laag voor laag haar maskers af te leggen
thaise zwangerschapsmassage

Healing Space

Ik was op slag verliefd op de masseur (het was een vrouw, maar masseuse klinkt zo tacky). Na mijn allereerste Thai massage lag ik op de mat en dacht: ‘My God, waarom heb ik dit niet eerder ontdekt?!?’ Anderhalf uur lang had ik me volledig geaccepteerd gevoeld. Mijn lichaam was bewogen en ik had mijn grenzen
Massage van de handen

Zelfzorg Superpower

<cringe> ‘Zorg eerst voor jezelf en dan pas voor de ander.’ Als ik dit hoor, staan mijn nekharen recht overeind.Dit is niet hoe het leven is. En ernaar streven en keer op keer falen maakt ons zelfvertrouwen er niet groter op. Maar wat dan??? Niet dat zelfzorg niet belangrijk is Don’t get me wrong, ik besteed in
thaise yoga massage

Moet je lenig zijn voor Thaise Massage?

Ten eerste: niemand is te stijf voor een Thaise massage! Sterker nog: als je stijf bent, kan een Thaise massage juist heel fijn zijn. Want het is echt niet zo dat ik door je stijfheid heen ga, en je door alle weerstand heen in allerlei houdingen breng die jouw lijf niet trekt. Dat zou een
 dsc1807 01

Hoe je trauma oplost

Anderhalf uur lang lag ik in de tandartsstoel. Ik wist dat de verdoving goed zat, ik had een duidelijk beeld van wat er speelde in mijn gebit en ik heb alle vertrouwen in mijn tandarts. Ik voelde geen bewuste emotionele stress. Toch ervaarde ik daar in die stoel de directe signalen van trauma. En ook
schoudermassage met voeten

Voetmassage: waarom je voeten meer aandacht verdienen

Aandacht voor onze voeten betekent aandacht voor onze basis. Doordat we een Thaise massage beginnen bij de voeten kom je snel vanuit je hoofd naar je lichaam. Voel je weer wat waar zit, en ben je beter in staat opgeslagen spanning los te laten.
nonki azariah arpqlcm l7u unsplash

Massage raakt ook je kind

Ik las haar artikel ‘Debunking the myths of massage in pregnancy’, en wist dat ik deze vrouw moest spreken. Dat leidde tot een prachtig gesprek voor de Pregnancy & Bodywork Podcast, waaruit het beeld naar voren komt van een wijze, aardse vrouw, met oog voor detail. Spiritueel zonder zweverig te worden. Daar houd ik van.
 dsc1827 01

Massage helpt je kiezen

Het moment dat ik in aanraking kwam met massage, ging ik leven. Thaise massage zorgde ervoor dat alles in mijn lichaam weer ging stromen. Er kwam letterlijk meer ruimte in mijn lichaam.