‘Mothers need just as much attention as newborns do, because they too have just been born’

What's more?

Naast massage en Inner Movement bied ik op regelmatige basis workshops aan. Ook komen er een paar krachtige online trainingen aan.

Zo kun jij kiezen welke methode het meest aansluit op jouw wensen. Welke tool je ook kiest, de nadruk ligt altijd op het terugkeren naar je lichaam, ernaar leren luisteren en daar actie op kunnen ondernemen. Hoe meer je je deze vaardigheid eigen maakt tijdens je zwangerschap, hoe beter je hem in kunt zetten tijdens je bevalling.

workshops en trainingen tijdens je zwangerschap

Privé workshop: Zwangerschapsmassage voor stellen

Ik hoor het keer op keer wanneer ik met zwangere vrouwen over massage praat: ze zouden graag door hun partner gemasseerd worden, maar de partner voelt zich daar onzeker over. En als er iets is wat killing is voor een ontspannen massage, is het wel een onzekere masseur! Wil je als partner weten hoe je je vrouw nog meer tot steun kunt zijn tijdens de zwangerschap? Boek dan nu deze ontspannen cursus.
  • Ik laat je zien welke massagetechnieken je kunt toepassen, zodat je als zwangere ontspannen je zwangerschap doorkomt.
  • Je leert oefeningen die je samen kunt doen om lekker veel ruimte voor je baby te maken in je buik, zodat je kindje de meest optimale positie in kan nemen voor de weg naar buiten.
  • Ik leer je de fijne kneepjes om de bevalling goed op gang te brengen.

Alle voordelen van massage op een rijtje:
  • Het helpt jou om te ontspannen tijdens je zwangerschap
  • Het zorgt voor verbinding en intimiteit tussen jullie
  • Het kan je ondersteunen om je bevalling goed op gang te brengen en op gang te houden (bijvoorbeeld nadat je in het ziekenhuis bent aangekomen)
  • Ook degene die masseert ervaart ontspanning tijdens en na de massage

Thaise yogamassage

De lessen die ik geef zijn gebaseerd op Thaise yogamassage. Buiten het feit dat dit een ontzettend krachtige massagevorm is, is het fijn dat de massage over de kleding heen gegeven wordt. Nu kun je masseren wanneer je maar wilt.

Ik leg de technieken duidelijk uit, en laat zowel jou als je partner ervaren hoe de massage kan voelen. Hierdoor is het voor je partner makkelijker om zelf te geven en voor jou om aan te geven wat wel en wat niet prettig voelt.

Meer informatie

Waar

In mijn praktijk of bij jullie thuis
Wanneer ik naar jullie kom voor een workshop reken ik reis- en parkeerkosten

Duur

2 uur

Kosten

130 euro

Bonus

E-book: Keuzes maken tijdens je bevalling, inclusief screensaver

Privéworkshop: Ondersteun je partner tijdens de bevalling

Als partner kun je je behoorlijk hulpeloos voelen tijdens de bevalling van je vrouw. Het helpt als je van tevoren afspraken met elkaar maakt over jouw rol. En als je een uitgebreide toolkit hebt met dingen die je wellicht zou kunnen DOEN (mocht dat zijn wat je vrouw op dat moment wil). Tijdens deze workshop gaan jullie lekker praktisch met elkaar aan de slag. Wat leer ik je?
  • Welke afspraken je van tevoren zou kunnen maken
  • Wat je kunt doen om de weeën sterker te maken
  • Hoe je kunt helpen om de weeën op te vangen

We maken gebruik van massagetechnieken van de handen, maar ook met de rebozo (een Mexicaanse doek die onder andere wordt gebruikt om mee te masseren) Wat de voordelen zijn?
  • Je vrouw voelt zich gehoord
  • Je vrouw voelt zich gesteund
  • Je vrouw is ontspannen
  • Je vrouw ervaart minder pijn

Na het volgen van deze workshop wordt de geboorte van jullie kind echt een gebeurtenis die jullie samen aangaan. Zij doet het werk, en jij zorgt ervoor dat ze ongedwongen haar werk kan doen.

Meer informatie

Waar

In mijn praktijk of bij jullie thuis
Wanneer ik naar jullie kom voor een workshop reken ik reis- en parkeerkosten

Duur

2 uur

Kosten

130 euro

Bonus

E-book: Keuzes maken tijdens je bevalling, inclusief screensaver

zwangerschap en beweging

Trainingen - Coming Soon

  • Online training: Voel de verbinding met je kind
  • Online training: Lekker in je vel door Inner Movement

Meer informatie

Waar
Duur
Kosten

FAQ

Omdat ik me heel goed kan voorstellen dat je nu nog onbeantwoorde vragen hebt, zet ik hier een aantal veelgestelde vragen op een rijtje. Staat die van jou er nu niet tussen, dan bel je me toch gewoon even!

Bij Thaise massage wordt gebruik gemaakt van strekkingen uit de yoga, het stimuleren van acupressuurpunten en knedingen. Heel kort door de bocht zou je het yoga voor luie mensen kunnen noemen. Want zo voelt het vaak wel naderhand: alsof je een yogales hebt gevolgd zonder dat je daar ook maar iets voor hebt hoeven doen.

Je kunt het ook zien als een meditatieve dans, waarin jij je alleen hoeft te laten bewegen. De massage is -in ieder geval in deze fase van je leven- een stuk zachter dan wat je wellicht verwacht van een Thaise massage.

 

Thaise massage vermindert stress, verlicht zwangerschapsklachten, kalmeert je zenuwstelsel, voedt je gewrichten, houdt je botten gezond en sterk, balanceert je hormoonhuishouding, ontspant je spieren en fascia, stimuleert je bloedcirculatie, voert afvalstoffen af, verdiept je ademhaling, verlicht zwangerschapsklachten, creëert ruimte in je lichaam zodat jij letterlijk weer kunt ademhalen en je kind zich in de beste positie kan nestelen. Thaise massage voedt je lichaam en je geest. En doordat ik jou met mijn lichaam een veilige bedding bied, kun jij alles loslaten wat je niet meer nodig hebt.

Massage tijdens de zwangerschap is in alle trimesters veilig. Je moet als masseur wel weten wat je doet. Daarom is het verstandig om bij iemand aan te kloppen die gespecialiseerd is in zwangerschapsmassage.

Een zachte ontspanningsmassage is echter altijd goed. Het kalmeert je zenuwstelsel en zorgt voor een betere doorstroming in het lichaam. Massage door de partner werkt ook nog eens verbindend. Er zijn onderzoeken die aantonen dat 2 keer 20 minuten massage per week door de partner duidelijk betere uitkomsten van de zwangerschap gaf (wat zoveel betekent als meer baby’s die rond de uitgerekende datum zijn geboren met een normaal geboortegewicht tijdens een soepeler bevalling volgend op een ontspannen zwangerschap)

Je helpt je zwangere vrouw door haar gedurende de zwangerschap de ruimte te geven die ze nodig heeft om zich aan te passen aan de situatie. Je helpt haar ook door samen regelmatig jullie verwachtingen over de komende periode uit te spreken. Luister naar haar wensen voor haar verlof, maar vooral ook de bevalling en de kraamtijd. Onderzoek je eigen angsten ten opzichte van de bevalling (dit is namelijk iets wat je vrouw voortdurend moet doen). Lees je in en bespreek met je vrouw hoe ze jouw rol tijdens de bevalling ziet.

Masseer je vrouw regelmatig. Er zijn onderzoeken die aantonen dat 2 keer 20 minuten massage per week door de partner duidelijk betere uitkomsten van de zwangerschap gaf (wat zoveel betekent als meer baby’s die rond de uitgerekende datum zijn geboren met een normaal geboortegewicht tijdens een soepeler bevalling volgend op een ontspannen zwangerschap)
Vind je het leuk om wat meer technieken te leren en zo lekker samen bezig te zijn? Kom dan naar de workshop Masseer je zwangere vrouw.

Ten eerste door je te realiseren dat je vrouw niet hulpeloos en zielig is. Ze is krachtig en ze maakt de meest intense ervaring van leven door. Bespreek van tevoren hoe zij de bevalling voor zich ziet. Zij doet het werk, jij verzorgt de randvoorwaarden. Jij beschermt haar.
Verder zijn er ook technieken waarmee je je vrouw fysiek kunt ondersteunen tijdens de bevalling. Om haar te helpen ontspannen. Of om haar pijn af te laten nemen.
Tijdens de workshop Ondersteun je partner tijdens de bevalling leer je alle ins en outs.

Door af en toe echt even de tijd te nemen om met je vrouw samen te zijn. Maak bewust contact met haar, en leg je handen op haar buik. In het eerste trimester is daar nog niet veel te voelen, maar naarmate de zwangerschap verder is, kun je je kind steeds duidelijker voelen. Merk op hoe het reageert op jouw aanraking. Praat erover met je vrouw, en deel jullie ervaringen.
Na de bevalling is huid-op-huidcontact heel belangrijk voor jullie kindje. Bij de moeder gaat dit vaak natuurlijk, vooral als ze borstvoeding geeft. Neem als vader ook regelmatig de tijd om met je kindje op de borst te liggen.